4.4.17

№38 «Посмішка»

У недалекому дитинстві, сідаючи вишивати, моя бабуся ствердно повторювала, що у кожному домі живе таємниця. Про неї рідко говорять, бо спогади порушують спокій серця. Я не розуміла тих дивних слів, старалася самостійно знайти в шафі, чи під диваном ту таємницю, відкрити її і просто погратися.
 Проте Таємницею дому, в якому я мешкала – була моя бабуся. Я і зараз, здається, бачу як вона сидить у своєму кріслі, вишиває і розповідає історії свого життя. Вони, немов цвяхи, вп’ялися у мою душу, нагадуючи мені, якою насправді була моя старша мати. Бо вона була Посмішкою, про яку варто говорити голосно…
У дев'ятнадцять років молодій дівчині Іванці, якій судилося стати моєю бабусею, випала нагода поїхати на декілька днів до Польщі, відвідати подругу. Ступивши на закордону землю, юнка почула, як щиро хто голосить: «Наша Янця приїхала». Сумнівів не було – то Олена, яка вже міцно вчепилася у шию бабусі і верещала на всю вулицю.
Час у затишній атмосфері іде швидко. Від приїзду минуло більше півтора тижня. Бабуся, як і завжди, сиділа біля вікна, вишивала якогось півника на мішечку, і раптом чує стуків у шибку. Це була Олена, яка повернулася із міста. Кинувши голку на стіл, бабуся поспішила відчинити двері. Втім, замість усміхненого обличчя Оленки, побачила страх в очах. Дівчина швидко увійшла в кімнату, поклала охапку бубликів з маком на стіл, присівши на ліжко, мовила: «Янцю, у мене рак. Розумієш, що це рак. Я була у лікаря, бо часто кров пускалася із носа, і він сказав, що можна ще боротися. Ти, чуєш? Можна…» Запанувала мовчанка. Бабуся тихо ковтала сльози і не знала, що відповісти.
Янця повернулася в Україну. Будучи далеко від подруги, її часто ставало сумно, проте з усіх сил старалася не впадати у відчай. Кожного вечора телефонувала до Оленки, щоб дізнатися про самопочуття. На диво, Олена поводилася доволі радісно, оповідала різні смішні історії і зовсім не згадувала про свою смертельну недугу. Однак раптом промовила: «Знаєш, Янцю, я вже зовсім без волосся. Пам'ятаєш,яке воно було, до самого пояса…»
Бабуся довго згадувала телефонну розмову. Зібравши сили в кулак, вирушила до місцевої перукарні, попросила у працівниці обрізати волосся так, щоб можна із нього зробити перуку. Сорок сантиметрів розкішного волосся лежало на бабусиних руках. Прикро, але потрібно. Акуратно зібрала волосся в охапку, підперезала шнурочком і віддала сусідові, який з дня на день мав їхати до Польщі.
Через місяць бабуся отримала чорно-білу фотографію. Чарівна молода дівчина усміхається. Це була Олена у перуці з бабусиного волосся. Половину хвороби було подолано – подруга усміхається, а значить хвороба обов'язково відступить.

Так бабусині сльози подарували Оленці посмішку.
 Марія Заверуха, с. Іванівка, Теребовлянського р-н, 
Тернопільської обл.